Prof. Dr. Ralf Haekel

Education

2013: Habilitation at Göttingen University
2003: PhD at Free University Berlin
1999: M.A. at Frankfurt University
1992-1999: English, German, and History at Frankfurt University
1994-1995: English and History at University College Galway (NUIG), Republic of Ireland

 

Academic cv

Since 2020: Professor of British Literary Studies at Leipzig University
2013-2020: Visiting Professorships at the Universities of Darmstadt, Hannover, Mannheim, and Gießen
2008-2016: Juniorprofessor of English Literature and Culture at Göttingen University
2007-2008: Assistant Professor at the Department of English and American Studies, HU Berlin (DFG-funded temporary position for Principal Investigators)
2006-2007: Visiting Professor of English and American Studies at Frankfurt University
2004-2006: Post-doc at the Graduate School “Classicism and Romanticism” at Giessen University
2000-2003: PhD scholarship (Evangelisches Studienwerk e.V., Villigst)

 

Research Interests

  • Romantic Literature and Culture
  • Early Modern Literature and Culture
  • Literature and Science
  • Media Studies
  • Irish Studies

Publications

Monographs

  1. The Soul in British Romanticism: Negotiating Human Nature in Philosophy, Science and Poetry. Trier: WVT, 2014.
  2. Die Englischen Komödianten in Deutschland: Eine Einführung in die Ursprünge des deutschen Berufsschauspiels. Heidelberg: Winter, 2004.

Edited Collections

  1. mit Susanne Bayerlipp & Johannes Schlegel. Literature and Media Theory: New Approaches. London: Bloomsbury (in preparation).
  2. mit Caroline Lusin. Community, Seriality, and the State of the Nation: British and Irish Television Series in the 21st Century. Tübingen: Narr, 2019.
  3. mit Susanne Bayerlipp & Johannes Schlegel. Literary Theory and Cultural Techniques. Themenheft der Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 66.2 (2018).
  4. mit Lukas Lammers & Kirsten Sandrock. The Reformation in the English-Speaking World. Trier, WVT, 2018 (= Panel des Anglistentags 2018 Regensburg: Proceedings).
  5. Handbook of British Romanticism. Berlin & New York: de Gruyter, 2017.
  6. mit Sibylle Baumbach & Felix Sprang. Cognitive Literary Studies. Themenheft des Journal of Literary Theory 11 (2017).
  7. mit Sabine Blackmore. Discovering the Human: Life Science and the Arts in the Eighteenth and Early Nineteenth Centuries. Göttingen: V&R unipress, 2013.
  8. mit Markus Dauss. Leib/Seele – Geist/Buchstabe: Dualismen in der Ästhetik und den Künsten um 1800 und 1900. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2009.
  • Member of the Editorial Board of Mannheimer Beiträge für Literatur- und Kulturwissenschaft (Narr)
  • Member of the Editorial Board of Close Reading. Series for Literary and Cultural Studies (Vandenhoeck und Ruprecht)

Articles in Peer Reviewed Journals

  1. Post-National Literature? Post-Celtic Tiger Fiction and the Canon of Irish Literatur.“ Anglistik 31 (2020) (in print).
  2. „William Shakespeares Hamlet in James Joyces Ulysses: Intertextualität und Modernismus.” Zeitsprünge 22 (2018): 344-358.
  3. „Cultural Techniques, Media History, and the Art of Poetry: T.S. Eliot’s Four Quartets.” Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 66 (2018): 197-219.
  4. mit Susanne Bayerlipp & Johannes Schlegel. „Cultural Techniques of Literature.“ Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 66.2 (2018): 139-147.
  5. „Cognitive Literary Studies, Historicism, and the History of the Imagination.” Journal of Literary Theory 11 (2017): 183-203.
  6. „Performance, Performativity, and the Medium of Poetry: W. B. Yeats’s Among School Children.” Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 64 (2016): 263-280.
  7. „(Un-)Writing the Self: Anne Enright’s The Gathering.“ Anglistik 27 (2016): 165-180.
  8. „’Be quiet!’ Terrorism and Trauma in Paul Greengrass’ Films Bloody Sunday and United 93.” Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik 61 (2013): 175-189.
  9. „Towards the Soul: Percy Bysshe Shelley’s Epipsychidion.” European Romantic Review 22 (2011): 667-684.
  10. „‘‘Twill vex thy soul to hear what I shall speak.’ Erzählerische Elemente in Titus Andronicus.” Wissenschaftliches Seminar Online 3 (2005): 29-37. [http://www.shakespeare-gesellschaft.de/seminar/ausgabe2005]
  11. „Maschinen, die die Welt bedeuten.” Spektrum der Wissenschaft, Sonderheft 4/2004: 88-89.
  12. „Neue Quellen zur Geschichte der Englischen Komödianten in Deutschland.” Jahrbuch der deutschen Shakespeare-Gesellschaft 140 (2004): 180-185.
  13. „‘For there is nothing either good or bad but thinking makes it so.’ Zu Walter Benjamins Hamletinterpretation.” Zeitsprünge 7 (2003): 58-76.
  14. „Zum Verhältnis von Theaterpraxis und Drama in der Frühen Neuzeit. Heinrich Julius’ Susanna und die Englischen Komödianten.” Zeitsprünge 4 (2000): 163-180.

Articles in Edited Collections

  1. „Higher Criticism and its Literary Impact: Thomas Carlyle’s Sartor Resartus as a Reflection on Literary Theory.“ The Bible and Literature. Vol. 2. Ed. Stephen Prickett. London: Bloomsbury, 2020 (in print).
  2. „Transcendental philosophy, hermeneutics, and the birth of modern theory: Thomas Carlyle’s Sartor Resartus.“ The Bible and Literature. Vol. 3. Ed. Elizabeth Jay. London: Bloomsbury, 2020 (in print).
  3. „Falling into Time: The Temporality of the Soul in Romantic Poetry.“ Romanticism and Time. Ed. Sophie Musitelli & Céline Sabiron. Cambridge: Open Book Publishers, 2020 (in print).
  4. „Blind Spots: Nationalism and the Photographic Gaze in Teju Cole’s Every Day is for the Thief.” Nationalism and the Postcolonial. Ed. Sandra Dinter & Johanna Marquardt. Amsterdam: Brill, 2020 (in print).
  5. „’Likening spiritual to corporal forms’: Überlegungen zu einer Lektüre von John Miltons Paradise Lost als frühneuzeitliche Theorie der Mediation.“ Religiöse Medienkonflikte in der Frühen Neuzeit. Ed. Kai Merten & Claus-Michael Ort. Berlin & New York: De Gruyter, 2020 (in print).
  6. „Lord Byron: Childe Harold’s Pilgrimage.“ Handbook of British Travel Writing. Ed. Barbara Schaff. Berlin & New York: De Gruyter, 2020 (in print).
  7. „Lost in Media: John Polidori’s Vampyre as a Serial Figure in Romantic Popular Culture.” The Lost Romantics. Ed. Norbert Lennartz. Basingstoke: Palgrave, 2020. 171-187.
  8. „Thomas Kyd: The Spanish Tragedy.” Handbook of English Renaissance Literature. Ed. Ingo Berensmeyer. Berlin & New York: De Gruyter, 2019. 331-351.
  9. „William Blakes America und der politische Diskurs der Romantik.” Politische Diskurse der Britischen Romantik. Ed. Jürgen Kamm. Baden-Baden: Nomos, 2019. 71-88.
  10. „Families in Gangland: Dysfunctional Community in Love/Hate.” Community, Seriality, and the State of the Nation: British and Irish Television Series in the 21st Century. Ed. Caroline Lusin & Ralf Haekel. Tübingen: Narr, 2019. 73-95.
  11. „’Now shall I see the fall of Babylon.’ The Image of Spain in the Early Modern English Revenge Tragedy.” Theatre Cultures within Globalising Empires: Looking at Early Modern England and Spain. Ed. Joachim Küpper & Leonie Pawlita. Berlin: De Gruyter, 2018. 135-149.
  12. „Reshaping the Romantic Canon from the Margins: The Medial Construction of ‘Byron’ in Childe Harold’s Pilgrimage.” Lord Byron and the Margins of Romanticism. Ed. Norbert Lennartz. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2018. 40-56.
  13. „Romanticism and Theory.” Handbook of British Romanticism. Ed. Ralf Haekel. Berlin & New York: de Gruyter, 2017. 1-24.
  14. „Sidney Owenson: The Wild Irish Girl.Handbook of British Romanticism. Ed. Ralf Haekel. Berlin & New York: de Gruyter, 2017. 425-438.
  15. „’The earth is all before me.’ Contingency and Ambiguity in Milton’s Paradise Lost and Wordsworth’s The Prelude.” Romantic Ambiguities: Abodes of the Modern. Ed. Sebastian Domsch, Christoph Reinfandt & Katharina Rennhak. Trier: WVT, 2017. 53-67.
  16. „The Narrative Construction of Irish National Identity: The Case of Sydney Owenson’s The Wild Irish Girl.” Narratives of Romanticism. Ed. Sandra Heinen & Katharina Rennhak. Trier: WVT, 2017. 79-90.
  17. „Lord Byron und Deutschland.” Britisch-Deutscher Literaturtransfer 1709-1832. Ed. Lore Knapp & Eike Kronshage. Berlin: de Gruyter, 2016. 201-215.
  18. „Religionskritik in der englischen Literatur.” Religionskritik interdisziplinär. Multiperspektivische Annäherung an eine bleibend wichtige Thematik. Ed. Marco Hofheinz & Thorsten Paprotny. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt, 2015. 100-112.
  19. „Encyclopaedic Knowledge in Romantic Britain: The Case of the ‚Soul’.” Romanticim and Knowledge. Ed. Stefanie Fricke, Felicitas Meifert & Katharina Pink. Trier: WVT, 2015. 201-212.
  20. „Early Romanticism: Thomas Chatterton, William Blake and William Cowper.” A History of British Poetry: Genres – Developments – Model Interpretations. Ed. Sibylle Baumbach, Birgit Neumann & Ansgar Nünning. Trier: WVT, 2015. 211-223.
  21. „’...no sign at all.’ Loss in John Banville’s Eclipse, Shroud and Ancient Light.” Narrating Loss. Representations of Mourning, Nostalgia and Melancholia in Contemporary Anglophone Fictions. Ed. Brigitte Glaser & Barbara Puschmann-Nalenz. Trier: WVT, 2014. 239-254.
  22. Hamlet auf der deutschen Wanderbühne.” Sein oder Nichtsein: Hamlet auf der deutschen Bühne. Ed. Winrich Meiszies & Claudia Blank. Leipzig: Henschel, 2014. 32-41.
  23. „Romantic Textualities.” Anglistentag 2012 Potsdam: Proceedings. Ed. Katrin Röder & Ilse Wischer. Trier: WVT, 2013. 115-126.
  24. mit Sabine Blackmore. „Discovering the Human: An Introduction.” Discovering the Human. Life Science and the Arts in the Eighteenth and Early Nineteenth Centuries. Ed. Ralf Haekel & Sabine Blackmore. Göttingen: V&R unipress, 2013. 7-25.
  25. „‘As mere mathematician, he could not have reasoned at all.’ Mathematisches bei Poe.” Fiktum versus Faktum? Nicht-mathematische Dialoge mit der Mathematik. Ed. Franziska Bomski & Stephan Suhr. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2011. 77-85.
  26. „Romantische Annäherungen an die epische Form. Wordsworths The Prelude und Keats’ Hyperionfragmente.” Auf der Suche nach dem verlorenen Epos / A la recherche d’une épopée perdue. Ed. Charlotte Krauss & Thomas Mohnike. Berlin: Lit, 2011. 121-136.
  27. „Romantic Constructions of Poetry – Poetic Constructions of Romanticism.” Anglistentag 2008 Tübingen: Proceedings. Ed. Christoph Reinfandt & Lars Eckstein. Trier: WVT, 2009. 75-84.
  28. „‘Talking of mind but thinking of brick and mortar’. Romanticism, Materialism, and Neuroscience.” Romanticism Today – Selected Papers from the Tübingen Conference of the German Society for English Romanticism. Ed. Christoph Reinfandt & Lars Eckstein. Trier: WVT, 2008. 93-108.
  29. „Die Seele als ästhetische Kategorie. Edward Youngs Night Thoughts und William Blakes The Four Zoas.” Leib/Seele – Geist/Buchstabe. Dualismen in der Ästhetik und den Künsten um 1800 und 1900. Ed. RH & Markus Dauss. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2009. 81-101.
  30. „‘And IMAGINATION the SOUL that is every where’. Erkenntnistheorie und Ästhetik bei Samuel Taylor Coleridge.” Kunst und Wissen. Beziehungen zwischen Erkenntnistheorie und Ästhetik im 18. und 19. Jahrhundert. Ed. Astrid Bauereisen, Stephan Pabst & Achim Vesper. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2008. 193-214.
  31. „‘The horror of my other self’. Die Figur des Anderen in Mary Shelleys Frankenstein und Robert Louis Stevensons The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde.” Fremde Figuren. Alterisierungen in Kunst, Wissenschaft und Anthropologie um 1800. Ed. Alexandra Böhm & Monika Sproll. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2008. 247-262.
  32. „Von Bottom zu Pickelhering – Die Kunst des komischen Schauspiels in Shakespeares A Midsummer Night’s Dream und Gryphius’ Absurda Comica.” Lustige Körper, witzige Texte - Zur Anthropologie und Medialität des Komischen im 17. Jahrhundert 
(1580-1730). Ed. Stefanie Arend, Thomas Borgstedt, Nicola Kaminski & Dirk Niefanger. Amsterdam: Rodopi, 2008. 207-221.
  33. „‘The solid world itself was dissolving and dwindling.’ Performativität in James Joyces The Dead.” Textbewegungen 1800/1900. Ed. Matthias Buschmeier & Till Dembeck. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2007. 342-353.
  34. „Übersetzung als Aneignung dramatischer und theatralischer Formen. Die deutschen Versionen von Thomas Tomkis’ Lingua und Ben Jonson’s Sejanus.” Mehrsprachigkeit in der Renaissance. Ed. Annett Volmer & Christiane Maaß. Heidelberg: Winter, 2005. 255-265.
  35. „Theatertechnik im 17. Jahrhundert und ihr Verhältnis zum Großen Welttheater.” Technik in der Frühen Neuzeit – Schrittmacher der europäischen Moderne. Ed. Gisela Engel und Nicole C. Karafyllis. Frankfurt: Klostermann, 2004. 277-294.