Prof. Dr. Oliver von Knebel Doeberitz

Curriculum Vitae

1994-2000 Studium der Anglistik und der Germanistik für Lehramt Gymnasium in Leipzig und Wolverhampton (UK)
2000-2003 Doktorand am Institut für Anglistik der Universität Leipzig
2004 Referendariat und Zweites Staatsexamen
2004-2007 wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Anglistik der Universität Leipzig
2007 Vertretung einer Didaktik-Professur an der KU Eichstätt
2007-2008 Vertretung einer Didaktik-Professur an der Universität Regensburg
2008-2011 Akademischer Rat für Fachdidaktik Englisch/Anglistische Kultur- und Literaturwissenschaft Uni Bayreuth
2009 Habilitation an der Universität Hannover (Venia legendi: Literatur- und Kulturwissenschaft)
2011-2015 Professor für Fachdidaktik Englisch/Schwerpunkt Literatur und Kultur an der CAU Kiel
seit April 2015 Professor für British Cultural Studies an der Universität Leipzig
seit Oktober 2016 Studiendekan der Philologischen Fakultät der Universität Leipzig

 

Forschungsinteressen

Popular Culture, britische Jugendkulturen, Geschichte des britischen Empire, London als 'global city', Science Fiction des späten 19. und des 20. Jahrhunderts, dystopischer Film und Roman der Gegenwart, Vermittlung von fachwissenschaftlichen Inhalten in der Schule, Repräsentationen von Gewalt in der englischen Kultur und Literatur, Daniel Defoe

Mitgliedschaften in Fachverbänden

  • Deutscher Anglistenverband
  • Gesellschaft für das Studium Britischer Kulturen
  • Gesellschaft für Anglophone Postkoloniale Studien

Publikationen

Monographien

Herausgeber

Essays

  • “Muslims against Gays? Faith, Sexuality and Resistance in London’s East End”, in Ehland, Christoph & Pascal Fischer (eds.). Resistance and the City. Negotiating Urban Identities: Race, Class, and Gender. Reihe Spatial Practices. Amsterdam & New York: Rodopi, 2018: 185-200.

  • mit Ralf Schneider: “Introduction”, in von Knebel Doeberitz, Oliver & Ralf Schneider (eds.). London post-2010 in British Literature and Culture. Leiden/Boston: Brill/Rodopi, 2017: 1-18.

  • “The Mobile Olympic City: London, City Branding, and the 2012 Olympic Opening Ceremony”, in von Knebel Doeberitz, Oliver & Ralf Schneider (eds.). London post-2010 in British Literature and Culture. Leiden/Boston: Brill/Rodopi, 2017: 100-118.

  • Lindner, Oliver. “Introduction”, in Lindner, Oliver (Hg.). Journal for the Study of British Cultures, Vol. 23 2-2016, 2017: 95-99.

  • Lindner, Oliver. “Between Ghetto and Utopia: London as a Postcolonial Metropolis in Recent British Music Videos”, in Sandten, Cecile & Annika Bauer (eds.). Re-Inventing the Postcolonial (in the) Metropolis. Leiden/Boston: Brill/Rodopi, 2016: 343-361.

  • Lindner, Oliver. “Commodification”, in Merten, Kai & Lucia Krämer (eds.). Postcolonial Studies Meets Media Studies. A Critical Encounter. Bielefeld: transcript Verlag, 2016: 197-214.

  • Lindner, Oliver. “The Comic Nation: Little Britain”, in Kamm, Jürgen & Birgit Neumann (eds.). British TV Comedy: Cultural Concepts, Contexts and Controversies. Houndmills: Palgrave Macmillan, 2016: 326-340.

  • Lindner, Oliver & Kai Merten: “Georgian Britain: Representations of Political Power in 18th-Century Literature and Culture: Introduction”, in: Emig, Rainer & Jana Gohrisch (eds.). Anglistentag 2014 Hannover: Proceedings. Trier: WVT, 2015: 93-98.

  • Lindner, Oliver. “The Remade Prequel: Rise of the Planet of the Apes”, in Heinze, Rüdiger & Lucia Krämer (eds.). Remakes and Remaking. Concepts – Media − Practices.  Bielefeld: transcript Verlag, 2015: 23-39. 

  • Lindner, Oliver. “The Strangers Next Door: The Literature and Culture of Eastern European Migrants in Great Britain”, in Hard Times, Issue 96 Autumn 2014, eds. Sebastian Berg & Stefanie Brusberg-Kiermeier: 36-41.

  • Lindner, Oliver. “The Postmodern Dystopia: David Mitchell’s Cloud Atlas”, in Voigts-Virchow, Eckart & Alessandra Boller (eds.). Dystopian Narratives: Classics, New Tendencies and Model Interpretations. Trier: WVT, 2014: 363-377. 

  • Lindner, Oliver. “The End of the West in Contemporary Anglophone Literature”, in Detmers, Ines & Birte Heidemann (eds.). From Popular Goethe to Global Pop. The Idea of the West between Memory and (Dis)Empowerment. Amsterdam & New York/NY: Rodopi, 2013: 71-89. 

  • Lindner, Oliver. “Broken Future, Broken Narrative: Risk and the Threatened Treasure of the Environment in David Mitchell’s Cloud Atlas and Margaret Atwood’s The Year of the Flood”, in Emig, Rainer (ed.). Treasure in Literature and Culture. Heidelberg: Winter, 2013: 133-145. 

  • Lindner, Oliver. “Gurinder Chadha’s Bride and Prejudice”, in Peters, Susanne et alii (eds.). Teaching Contemporary Literature and Culture, Film Part I. Trier: WVT, 2013: 127-141. 

  • Lindner, Oliver. “‘An Entirely Different and New Story’: A Case Study of Tim Burton’s Planet of the Apes (2001)”, in Nicklas, Pascal & Oliver Lindner (eds.). Adaptation and Cultural Appropriation. Literature, Film, and the Arts. Berlin/Boston: De Gruyter, 2012: 117-131. 

  • Lindner, Oliver & Pascal Nicklas: “Introduction”, in Nicklas, Pascal & Oliver Lindner (eds.). Adaptation and Cultural Appropriation. Literature, Film, and the Arts. Berlin/Boston: De Gruyter, 2012: 1-13. 

  • Lindner, Oliver. “Black Urban Gang Culture and the Media in Britain”, in Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik (ZAA), 59.3, 2011: 273-288. 

  • Lindner, Oliver & Rainer Emig: “Introduction”, in Emig, Rainer & Oliver Lindner (eds.). Commodifying (Post-) Colonialism. Othering, Reification, Commodification and the New Literatures and Cultures in English. Cross Cultures 127/ASNEL Papers 16. Amsterdam & New York/NY: Rodopi, 2010: vii-xxiv. 

  • Lindner, Oliver. “‘Savage’ Violence and the Colonial Body in Nathaniel Crouch’s The English Acquisitions in Guinea and East India (1708) and in Edward Cooke’s A Voyage to the South Sea (1712)”, in Emig, Rainer & Oliver Lindner (eds.). Commodifying (Post-) Colonialism. Othering, Reification, Commodification and the New Literatures and Cultures in English. Cross Cultures 127/ASNEL Papers 16. Amsterdam & New York/NY: Rodopi, 2010: 23-40. 

  • Lindner, Oliver. “‘East is East and West is Best? ’ − The Eastern European Migrant and the British Contact Zone in Rose Tremain’s The Road Home (2007) and in Marina Lewycka’s Two Caravans (2006)”, in Kohl, Stephan et alii (eds.). Anglia 3-2009 (Bd. 127), Tübingen: Niemeyer, 2010: 459-473. 

  • Lindner, Oliver. “Black British Drama: Kwame Kwei-Armahs Elmina’s Kitchen (2003)”, in: Töennies, Merle (ed.). Handbuch Das Englische Drama der Gegenwart. Kategorien – Entwicklungen – Modellinterpretationen. Trier: WVT, 2010: 211-227. 

  • Lindner, Oliver. “Guns in Africa: Firearms and the Travel Narrative in Early Eighteenth-Century England”, in Glunz, Claudia & Thomas F. Schneider (eds.). Wahrheitsmaschinen. Der Einfluss technischer Innovationen auf die Darstellung und das Bild des Krieges in den Medien und Künsten. Reihe Krieg und Literatur/War and Literature, Göttingen: v+r unipress, 2010: 301-314. 

  • Lindner, Oliver. “‘Two Tribes’: Representations of the Cold War in Music Videos of the Mid-1980s”, in: Starck, Kathleen (ed.). Between Fear and Freedom: Representations of the Cold War. Cambridge: Cambridge Scholars Publication, 2010: 125-137. 

  • Lindner, Oliver. “India: The Jewel in the Classroom”, in: Eisenmann, Maria et alii (eds.). Teaching the New English Literatures and Cultures. Heidelberg: Winter, 2010: 59-72.

  • Lindner, Oliver. “The Post-Industrial Future in Contemporary Canadian Fiction”, in Keitel, Evelyne; Cecile Sandten & Günter Süß (eds.). The Industrial City. Chemnitzer Anglistik/Amerikanistik Today (CHAT). Trier: WVT, 2009: 117-133.

  • Lindner, Oliver. “The Carib Warrior and his Mutilated Body in Daniel Defoe's Robinson Crusoe (1719)”, in: Zelle, Carsten (ed.). Das Achtzehnte Jahrhundert, 33.1. (2009): 11-25. 

  • Lindner, Oliver. “Jhumpa Lahiri: The Namesake“, in: Peters, Susanne; Klaus Stierstorfer & Laurenz Volkmann (eds.). Teaching Contemporary Literature and Culture. Novels. Vol. 2. Trier: WVT, 2008: 325-342. 

  • Lindner, Oliver. “‘Stout Competitors’: Man and Animal in Speculative Fiction, 1880-1910”, in: Stierstorfer, Klaus (ed.). Anglistentag 2007 Münster: Proceedings. Trier: WVT, 2008: 59-70. 

  • Lindner, Oliver. “Bestsellerautor und Erziehungsinstanz: Die Defoe-Rezeption in der DDR”, in: Korte, Barbara, Sandra Schaur & Stefan Welz (eds.) Die Rezeption britischer Literatur in der DDR. ZAA-Sonderband. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2008: 65-75. 

  • Lindner, Oliver. “Introduction”, in: Lindner, Oliver (ed.). Teaching India. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, Reihe Anglistik & Englischunterricht, 2008: 7-17. 

  • Lindner, Oliver. “Little India vs. Great Britain: Meera Syal’s Life isn’t all Ha Ha Hee Hee”, in: Lindner, Oliver (ed.). Teaching India. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, Reihe Anglistik & Englischunterricht), 2008: 69-87. 

  • Lindner, Oliver. “Albtraum Vorstadt: Hanif Kureishis Drama Outskirts (1981) im Englischunterricht der Sekundarstufe II”, in: Ahrens, Rüdiger; Maria Eisenmann & Matthias Merkl (eds.). Moderne Dramendidaktik für den Englischunterricht. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2008: 583-598. 

  • Lindner, Oliver. “‘Welcome to Blingland’: The Rise of Black Youth Culture, its Presence in Public Discourse and its Impact on British Youth”, in: Ahrens, Rüdiger & Heinz Antor (eds.). Anglistik, 19:1, 2008: 99-110. 

  • Lindner, Oliver. “Flutwellen und Ozeanstädte: Wasser in der britischen Science-Fiction-Literatur”, in: Schenkel, Elmar (ed.). Alles fließt - das Buch vom Wasser. Frankfurt/Main: Lang, 2008: 165-181. 

  • Lindner, Oliver. “Daniel Defoes Robinson Crusoe: Der einsame Held”, in: Hartmann, Andreas & Michael Neumann (eds.). Mythen Europas. Schlüsselfiguren der Imagination. Vom Barock zur Aufklärung. Regensburg: Verlag Friedrich Pustet, 2007: 100-120. 

  • Lindner, Oliver. “Far North: The North Pole as a Magical Object in late Nineteenth-Century Culture and Literature”, in: Schenkel, Elmar & Stefan Welz(eds.). Magical Objects. Berlin: Galda + Wilch, 2007: 91-109. 

  • Lindner, Oliver. “The Lord of Language: M.P. Shiel”, in: Inklings Jahrbuch für Literatur und Ästhetik, ed.: D. Petzold, Moers: Brendow-Verlag, Band 24, 2006: 214-222. 

  • Lindner, Oliver. “After London: The Death of the Metropolis in the Fiction of Richard Jefferies”, in: Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik (ZAA), 54.3 (2006): 249-263.

Lexikoneinträge

  • Lindner, Oliver. Metzler Literaturlexikon Online, ed. H. L. Arnold: “Debbie Tucker-Green: Stoning Mary”, “Debbie Tucker-Green: Biopic”. (2013)

  • Lindner, Oliver.  Kindlers Literatur-Lexikon, ed. H. L. Arnold: Artikel zu H. G. Wells: The War of the Worlds, The Invisible Man, The First Men in the Moon, Tono-Bungay, Ann Veronica, The History of Mr. Polly, Kipps. Stuttgart/Weimar: Metzler, Band 17, 2009: 318-323.

Rezensionen

  • Lindner, Oliver. Gohrisch, Jana & Ellen Grünkemeier (eds.). Listening to Africa. Anglophone African Literatures and Cultures. Reihe Anglistik & Englischunterricht. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2012. In: Anglistik 26.2 (2015): 215-218.

  • Lindner, Oliver. Eisenmann, Maria & Theresa Summer (eds.). Basic Issues in EFL Teaching and Learning. Anglistische Forschungen. Band 420. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2012. In: Anglistik 25.2 (2014): 199-201.

  • Lindner, Oliver. Jürgen Kramer. Taking Stock. 35 Essays from 35 Years of Studying English-Speaking Cultures, Tübingen: Narr-Verlag, 2011. In: Journal for the Study of British Cultures , Volume 20, 1/2013: 75-79.

  • Lindner, Oliver. Ellen Dengel-Janic. 'Home Fiction.' Narrating Gendered Space in Anita Desai's and Shashi Deshpande's Novels, Würzburg: Königshausen & Neumann, 2011. In: Anglistik 23.2 (2012): 189-191.

  • Lindner, Oliver. Barbara Korte, Eva Ulrike Pirker, Sissy Helff (eds.). Facing the East in the West. Images of Eastern Europe in British Literature, Film and Culture. Internationale Forschungen zur Allgemeinen und Vergleichenden Literaturwissenschaft. Band 138. Amsterdam − New York/NY: Rodopi, 2010. In: Anglistik 23.1 (2012): 199-201.

  • Lindner, Oliver. Jeannette Baxter. J. G. Ballard’s Surrealist Imagination. Spectacular Authorship. Wey Court East: Ashgate/UK, 2009. In: www.iaslonline.de, 2010.

  • Lindner, Oliver. Hug, Franziska. Die Gattung der Utopie im Wandel. Samuel Butlers "Erewhon" und George Orwells "Nineteen Eighty-Four", Trier: WVT, 2007. In: Anglistik 2-2009: 201-202.

  • Lindner, Oliver. Uwe Böker, Ines Detmers & Anna-Christina Giovanopoulos (eds.). John Gay’s The Beggar’s Opera 1728-2004. Adaptations and Re-Writings. Amsterdam/New York: Rodopi, 2006. In: Das Achtzehnte Jahrhundert 32/2, 2008: 289-290.

  • Lindner, Oliver. Bauer, Matthias. Schwerkraft und Leichtsinn. Kreative Zeichenhandlungen im intermediären Feld von Wissenschaft und Literatur. Freiburg i. Br.: Rombach, 2005. In: ZAA 1/2008: 84-85.

  • Lindner, Oliver. Gunzenhäuser, Randi. Automaten – Roboter – Cyborgs. Körperkonzepte im Wandel. Trier: WVT, 2006. In: ZAA 4/2007: 456-458.

  • Lindner, Oliver. Zwierlein, Anne-Julia (ed.). Unmapped Countries. Biological Visions in Nineteenth-Century Literature and Culture. London: Anthem Press, 2005. In: Anglistik, 1-2007: 185-187.

  • Lindner, Oliver. Feir, Gordon F. H.G. Wells at the End of his Tether. His Social and Political Adventures. New York: iUniverse, 2005. In: Utopian Studies, 17.1, 2006: 277-280.